در صنعت ساختمان سازی استفاده از سقف تیرچه یونولیت بسیار مرسوم است. این سقف از ترکیب بلوک سیمانی، تیرچه و بلوک سفالی ساخته می‌شود. وقتی ساخت اسکلت فلزی به پایان می‌رسد، برای این‌که اسکلت بتواند نیروهای کششی را تحمل کند، سقفی برای آن انتخاب می‌شود که به جای بتن‌های کششی در آن از یونولیت استفاده شده باشد. استفاده از یونولیت نه تنها مانع از افزایش بار مرده به اسکلت می‌شود بلکه از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است. ما در این مطلب به ویژگی‌های سقف تیرچه یونولیت پرداخته‌ایم.

ویژگی‌‌های سقف تیرچه یونولیت

تیرچه یونولیت سقفی عایق است که انتقال حرارت و صدا را به کم‌ترین حد ممکن می‌رساند. به همین دلیل است که متخصصان ساخت اسکلت فلزی ، این سقف را به عنوان  عایقی فوق‌العاده برای حرارت و صدا معرفی می‌کنند. البته این سقف زمانی تأثیر مناسب دارد که ایمنی ساختمان در برابر آتش و مقاومت مصالح در ساخت ساختمان رعایت شده و اجرای سقف تیرچه یونولیت نیز به درستی انجام شده باشد. برخی از ویژگی‌های برجستهٔ این سقف به شرح زیر است:

  • مناسب برای ساخت پانل‌های سه بعدی
  • نصب در سردخانه‌ها، یخدان‌ها، ترموس‌ها و یخچال‌های صنعتی به عنوان عایق حرارتی
  • استفاده به عنوان ضربه‌گیر در بسته‌های مختلف

مراحل نصب سقف تیرچه یونولیت

۱- تیرچه‌ها را با فاصلهٔ حداکثر پنجاه سانتی‌متر روی سقف و بین تیرآهن‌ها قرار می‌دهند؛

۲- بلوک‌ها را بین تیرچه‌ها قرار می‌دهند و به این وسیله سقف اسکلت فلزی را پوشش می‌دهند؛

۳- میلگردها را برای پوشش دادن بلوک‌ها روی سقف قرار می‌دهند؛

۴- بتن را روی سقف ریخته، ابتدا بادست و سپس با غلتک آن را صاف و یک‌دست می‌کنند؛

۵- در مرحلهٔ آخر برای این‌که سقف محکم شده و به طور کامل پوشش پیدا کند، روی بلوک‌ها سیمان می‌ریزند.

اجزای سقف تیرچه یونولیت

برای این‌که بهتر با عملکرد سقف تیرچه یونولیت آشنا شوید، لازم است اجزای سازندهٔ این سقف را بشناسید:

۱- تیر: تیرها که در حقیقت همان اسکلت سازه هستند، تکیه‌گاه‌هایی برای تیرچه‌ها به شمار می‌روند که از جنس بتن یا فولاد ساخته شده‌اند. این قطعات مسئولیت انتقال بار سقف به ستون‌ها را بر عهده دارند.

۲- تیرچه: تیرچه‌ها، تیرهای بسیار کوچکی هستند که به عنوان تیرهایی فرعی در فواصل مشخص قرار گرفته و بین آن‌ها یونولیت جا داده می‌شود.

۳- یونولیت: یونولیت‌ها موادی هستند که بین تیرچه‌ها قرار گرفته و سقف را پر می‌کنند.

۴- کلاف عرضی: میلگردهایی عرضی که به صورت عمود بر روی تیرچه‌ها قرار می‌گیرند و در سقف انسجام ایجاد می‌کنند. استفاده از این کلاف‌های عرضی سبب می‌شود تا در هنگام راه رفتن بر کف خانه (که سقف طبقهٔ زیرین است)، لرزش ایجاد نشود.

۵- اوتکا: میلگردهایی با اشکال هندسی هستند که به دو شکل یک طرفه و دو طرفه تولید می‌شوند. این قطعه زمانی استفاده می‌شود که کلاف عرضی به اندازهٔ کافی در تیرچه جای نگرفته باشد. در چنین شرایطی محل اتصال تیر و تیرچه مقاومت مناسبی نداشته و اوتکا برای تقویت این اتصال، بر روی آن قرار می‌گیرد.

۶- خاموت: این قطعات در سازه‌های بتنی استفاده می شوند. زمانی که می‌خواهند اتصالات تیر به ستون را تقویت کنند از خاموت استفاده می‌کنند.

۷- آرماتور حرارتی: این قطعات مانند کلاف عرضی به شکل موازی روی تیرچه‌ها قرار می‌گیرند.

اجرای سقف تیرچه یونولیت در ساخت اسکلت فلزی

با توجه به افزایش روزافزون تولید‌کنندگان یونولیت و در عین حال رقابت تنگاتنگ برای به دست آوردن بازار، تعداد زیادی از تولیدکنندگان اقدام به کاهش قیمت یونولیت‌های خود کرده که این امر با کاهش کیفیت و ایمنی محصولاتشان همراه بوده است. اگر به دنبال تهیه سقف تیرچه یونولیت برای ساخت اسکلت فلزی خود هستید، می‌توانید از متخصصان مجموعهٔ برج پولادین آریایی مشاوره دریافت کنید تا اطلاعات بهتری دربارهٔ این سقف‌ها کسب کرده و در نهایت یونولیتی ایمن، مستحکم و استاندارد تهیه کنید. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.