زمان لازم برای ساخت سولهٔ صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، سوله‌های کوچکتر و ساده‌تر در عرض چند هفته ساخته می‌شوند و تکمیل سازه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر چند ماه یا حتی یک سال و بیشتر طول می‌کشد. ساخت یک سولهٔ صنعتی مراحل مختلفی دارد که هر یک از این مراحل بسته به نیازهای خاص پروژه، ممکن است زمان متفاوتی برای تکمیل شدن نیاز داشته باشند.

مهم است که با پیمانکاران و مدیران پروژه با تجربه کار کنید تا مطمئن شوید که فرآیند ساخت و ساز به درستی برنامه ریزی و اجرا شده است و پروژه به موقع و در حد بودجه تکمیل می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری دربارهٔ زمان تکمیل پروژهٔ خود به دست بیاورید این مطلب را تا انتها بخوانید. در صورتی که پاسخ سؤال‌های خود را دریافت نکردید، می‌توانید با متخصصان و مهندسان مجموعهٔ برج پولادین آریایی تماس بگیرید و از آن‌ها مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.

شماره تماس: ۰۵۱۳۶۹۱۶۵۵۳

عوامل مؤثر بر مدت زمان ساخت سوله صنعتی

همانطور که گفتیم، عوامل مختلفی بر روی مدت زمان ساخت سوله تأثیر می‌گذارند. در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند زمان ساخت یک سوله را بیش از تصور طولانی کنند، آشنا شوید. توجه به این نکته ضروری است که زمان مورد نیاز برای هر یک از مراحل پیش رو به عوامل مختلفی از جمله اندازه و پیچیدگی سوله، در دسترس بودن مواد و نیروی کار و شرایط آب و هوایی در سایت بستگی دارد.

 برنامه‌ریزی مناسب برای پروژه، زمان‌بندی و مدیریت پروژه برای اطمینان از اینکه فرآیند ساخت و ساز به موقع و در حد بودجه تکمیل می‌شود، ضروری است. بر همین اساس اگر ساخت پروژه به دست افراد مجرب سپرده شود، تخمین زمان ساخت سوله به زمان تحویل پروژه بسیار نزدیک خواهد بود.

آماده سازی سایت

اولین قدم در ساخت سولهٔ صنعتی آماده سازی سایت است. این مرحله شامل: پاکسازی محل از هرگونه مانع، طبقه بندی زمین برای اطمینان از زهکشی مناسب و آماده سازی محل برای کار فونداسیون است. زمان مورد نیاز برای آماده سازی سایت بسته به اندازه و شرایط سایت می‌تواند از چند روز تا چند ماه متفاوت باشد.

کار پایه

گام بعدی در فرآیند ساخت، ساخت فونداسیون برای سوله است. این مرحله شامل: حفاری محل، ریختن پایه بتنی و ساخت دیوارهای پایه است. زمان مورد نیاز برای کار فونداسیون بسته به اندازه و پیچیدگی پی و همچنین شرایط خاک در سایت می تواند بین دو هفته تا سه ماه متفاوت باشد.

قاب‌بندی ساختاری

پس از تکمیل فونداسیون، مرحلهٔ بعدی نصب چارچوب ساختاری سوله است. این مرحله شامل: نصب ستون‌های فولادی، تیرها و خرپاها برای حمایت از سقف و دیوارها است. زمان مورد نیاز برای قاب بندی سازه بسته به اندازه و پیچیدگی قاب و همچنین تعداد کارگران و تجهیزات موجود برای کار متفاوت است و فقط مجری کار می‌تواند آن را تخمین بزند.

پوشش سقف و بدنه

پس از تکمیل چارچوب سازه، مرحلهٔ بعدی نصب سقف و روکش روی سوله است. این بخش از کار شامل: نصب پانل‌های سقفی و پانل‌های دیواری و همچنین به کار بردن هرگونه عایق‌کاری و موانع بخار مورد نیاز است. زمان مورد نیاز برای پوشش سقف و روکش فلزی بدنه،  بسته به اندازه و پیچیدگی سوله و همچنین نوع پوشش سقف و مواد روکش استفاده شده، می‌تواند متفاوت باشد.

تأسیسات برقی و مکانیکی

مرحله بعدی در فرآیند ساخت، نصب سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی سوله است. این مرحلهٔ مهم شامل: نصب سیم‌کشی، روشنایی، سیستم‌های HVAC، لوله‌کشی و سایر سیستم‌های مکانیکی مورد نیاز است. زمان مورد نیاز برای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی بسته به سطح سفارشی سازی مورد نیاز برای سیستم‌ها متفاوت است و می‌تواند از دو هفته تا پنج ماه طول بکشد.

چیدمان داخلی

در نهایت، هنگامی که نمای بیرونی سوله کامل شده و سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی نصب شدند، می‌توان تناسب داخلی را آغاز کرد. این مرحله شامل نصب دیوارهای داخلی، درها، و پرداخت‌های مورد نیاز است. همچنین هرگونه ویژگی تخصصی مانند: طبقه، نیم طبقه یا اسکلهٔ بارگیری در این مرحله به سوله اضافه می‌شود. زمان مورد نیاز برای چیدمان داخلی با توجه به سطح سفارشی سازی مورد نیاز و همچنین اندازه و پیچیدگی سوله تخمین زده می‌شود.

تخمین کلی مدت زمان ساخت سوله صنعتی

برای تعیین مدت زمان ساخت یک پروژه، لازم است تا به عوامل مختلفی توجه شود؛ با این حال می‌توان یک بازهٔ زمانی منعطف را برای ساخت سوله بر اساس مساحت آن در نظر گرفت. ما در ادامه با توجه به تجربه و آماری که از پروژه‌های ساخته شده داریم، یک زمان کلی را برای سوله‌های کوچک، متوسط و بزرگ تخمین زده‌ایم تا بتوانیم دیدی کلی نسبت به مدت زمان ساخت یک سولهٔ صنعتی برای شما ایجاد کنیم.

سوله‌های کوچک تا متوسط

برای سوله‌های کوچک تا متوسط که معمولاً بین ۵۰ متر تا ۵۰۰ متر مربع  هستند، روند ساخت می‌تواند بین دو تا شش ماه طول بکشد. این بازهٔ زمانی شامل زمان مورد نیاز برای آماده سازی سایت، کار فونداسیون، قاب بندی سازه، سقف و روکش فلزی و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی است. این نوع سوله‌ها معمولاً از نظر طراحی ساده‌تر هستند و نسبت به سوله‌های بزرگتر به مهندسی و کارهای ساختمانی پیچیدهٔ کمتری نیاز دارند.

سوله‌های بزرگ

برای سوله‌های بزرگتر که اغلب از ۵۰۰ متر تا ۵۰۰۰ متر مربع یا بیشتر هستند، روند ساخت از شش ماه تا یک سال یا بیشتر طول می‌کشد. این نوع سوله‌ها از نظر طراحی پیچیده‌تر هستند و به کارهای مهندسی و ساخت و ساز گسترده‌تری نیاز دارند. افزایش اندازه و پیچیدگی این سازه‌ها می تواند منجر به زمان ساخت طولانی‌تر و همچنین چالش‌های بزرگتر از نظر لجستیک و مدیریت پروژه شود.

سوله‌های سفارشی طراحی شده

اگر سوله به صورت سفارشی طراحی شده باشد، زمان ساخت بسته به پیچیدگی طراحی و سطح سفارشی سازی مورد نیاز بسیار متفاوت است. سوله‌هایی که به صورت سفارشی طراحی شده‌اند، ممکن است ویژگی های تخصصی‌ای داشته باشند که روی مدت زمان ساخت آن‌ها اثرگذار باشد. مانند: طبقه، نیم طبقه، اسکلهٔ بارگیری، سیستم‌های روشنایی یا تهویهٔ تخصصی یا سایر ویژگی‌های متناسب با نیازهای خاص مشتری. بسته به سطح سفارشی سازی مورد نیاز، فرآیند ساخت یک سوله با طراحی سفارشی می‌تواند از پنج ماه ماه تا ۲۴ ماه طول بکشد.

نکتهٔ مهم پایانی

توجه به این نکته مهم است که این بازه‌های زمانی برآوردهای کلی هستند و بسته به نیازهای خاص پروژه می‌توانند متفاوت باشند. عواملی مانند شرایط آب و هوایی، در دسترس بودن مصالح و نیروی کار و الزامات مجوز نیز بر جدول زمانی ساخت و ساز تأثیر چشمگیری دارد.