از آنجایی که سوله انواع مختلفی دارد و برای کاربری‌های گوناگون ساخته می‌شود، لازم است تا اجزاء آن را شناخته و کاربرد هر یک را به خوبی درک کنید. لنتو یا بچه سوله، یکی از آن قسمت‌هایی است که باید حتماً پیش از سفارش ساخت سوله با آن آشنایی داشته باشید تا اگر لازم بود برای سولهٔ خود از آن استفاده کنید.

لنتو یا بچه سوله، سالنی کوچک‌تر از سالن اصلی است که مصالح ساخت آن با سولهٔ اصلی یا مادرسوله یکی است. لنتوها از یک  یا دو طرف به سولهٔ اصلی وصل هستند و میزان بار وارد شده بر سولهٔ اصلی را کاهش می‌دهند. ما در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل به چیستی لنتو و کاربردهای آن بپردازیم. همراه‌مان باشید.

بچه سوله یا همان لنتو چیست؟

همان‌طور که گفتیم، لنتو سازه‌ای سبک است که متریال مشترکی با سولهٔ اصلی دارد. ایجاد لنتو به طور کامل به سولهٔ اصلی بستگی دارد. در سوله‌های صنعتی برای تفکیک و جداسازی فضا از آن استفاده می‌شود و کارایی را افزایش می‌دهد. در حقیقت این سوله‌های کوچک، فضایی بیشتر را در اختیار کارگاه‌ها و خطوط تولید مادرسوله قرار می‌دهند تا فرایندهایی که می‌توانند از بخش اصلی جدا شوند در این مکان انجام گیرد.

لنتو چه کاربردهایی دارد؟

در اغلب سوله‌های صنعتی، لنتو کاربردهای زیادی دارد و برای همین هم آن را در کنار سولهٔ اصلی بنا می‌کنند. بیشتر تولیدکنندگان با هدف تفکیک فضاهای کاری، ساخت لنتو را هم در کنار سولهٔ اصلی سفارش می‌دهند. بیشترین کاربردهای لنتو عبارت است از:

  • ایجاد فضای آزمایشگاهی برای کارخانه‌های تولیدی؛
  • ایجاد فضایی مجزا برای خط تولیدهایی که بخشی از فرایند آن‌ها خطر آفرین است؛
  • جدا کردن کارکنان صف و ستاد از یکدیگر؛
  • انبارداری و ذخیرهٔ مواد اولیه برای تولید؛
  • انبار تولیدات نهایی کارخانه؛
  • پارکینگ خودروهای شخصی کارکنان و ماشین‌های کارخانه.

لنتو چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه لنتو یک سولهٔ کوچک در کنار مادرسوله است، اما هر سالنی که در کنار مادرسوله ساخته می‌شود را نمی‌توان لنتو نامید! لنتوها با سالن اصلی یک دیوار یا مرز مشترک دارند و ابعاد آن‌ها حداکثر شصت درصد ابعاد سولهٔ اصلی است. متریال ساخت لنتو با مادرسوله یکی است و در بیشتر مواقع سقف آن مانند مادرسوله به شکل شیب‌دار ساخته می‌شود. ساخت لنتو هم می‌تواند هم‌زمان با ساخت سولهٔ اصلی انجام گیرد و هم پس از ساخت سولهٔ اصلی امکان برپایی آن وجود دارد. این موضوع بستگی به صاحب سوله دارد که نیازمندی‌هایش را چگونه برآورد کرده باشد.

لنتو چند نوع است؟

به طور کلی لنتوها به چهار دسته تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس طراحی و نحوهٔ ساخت انجام می‌شود که عبارت است از:

  • لنتوی تک شیب یک طرفه
  • لنتوی تک شیب دو طرفه
  • لنتوی دو شیب یک طرفه
  • لنتوی دو شیب دو طرفه

چه زمانی لنتو بسازیم؟

ساخت لنتو کاملاً به نوع پروژهٔ ساخت سوله بستگی دارد. برای ساخت این قسمت، نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توانید راحت‌تر برای ایجاد یا عدم ایجاد آن تصمیم بگیرید. این نکات به شرح زیر است:

ساخت لنتو هم‌زمان با ساخت سولهٔ مادر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

ساخت هم‌زمان سوله و لنتو موجب جلوگیری از مشکلات ساخت‌وساز در آینده می‌شود. زیرا در طراحی سولهٔ اصلی، لنتو نیز در نظر گرفته می‌شود.

بهترین کار این است که پیش از ساخت سولهٔ اصلی، راهنمایی‌های لازم را از متخصصان و طراحان سوله دریافت کنید. با توضیحی دربارهٔ نوع کاربری سولهٔ اصلی و شکل استفاده از آن، می‌توانید تصویری از کسب‌وکار خود در ذهن مهندسان ایجاد کرده و آن‌ها نیز با توجه به شرایط شما، لزوم بود و نبود لنتو را مشخص کنند. برای این کار می‌توانید از متخصصان شرکت برج پولادین آریایی، مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.