سوله، سازه‌ای فلزی و از پیش ساخته شده است که سقفی شیب‌دار دارد و برای کاربری‌های گوناگون از آن استفاده می‌شود. تمام سوله‌ها دهانه‌ای دارند که در واقع مسیر ورود و خروج سوله بوده و ابعاد آن به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربری سوله‌ها بستگی دارد. دهانهٔ سوله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سوله محسوب می‌شود؛ زیرا ایجاد دهانهٔ مناسب و استاندارد، تأثیر چشم‌گیری روی بنای سازه دارد. ما در این مطلب می‌خواهیم دربارهٔ دهانهٔ سوله‌ها صحبت کنیم و بگوییم که چرا سوله‌های سبک یا خرپایی سوله‌های مناسبی از لحاظ استانداردهای دهانه هستند. با ما همراه باشید.

سوله خرپایی چیست؟

در اولین قدم لازم است تا با سوله‌های خرپایی آشنا شویم. به طور کلی، سوله‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که در میان آن‌ها، سولهٔ خرپایی بیشترین کاربرد را دارد و در عین حال ساده‌ترین سوله نیز به حساب می‌آید. سقف سوله‌های خرپایی قوس‌دار ساخته می‌شود و در ساخت آن‌ها از خرپا استفاده می‌کنند.

خرپا سازه‌ای فلزی و چند عضوی است که اجزای آن به شکل مثلثی و یا چهارگوش به هم وصل می‌شوند. مهندسان برای انتخاب فلز مناسب به منظور ساخت خرپاها، ملاحظات فنی و اندازهٔ مقاومت را در نظر می‌گیرند. فلزهایی مانند: ناودانی، نبشی و قوطی پروفیل بیشترین استفاده را در ساخت خرپا دارند.

سوله‌های خرپایی بسیار سبک هستند؛ با این حال، مقاومت و استحکام زیادی دارند. خرپاها در حقیقت حمال بار سوله هستند و از ستون‌های متعدد ساخته می‌شوند.

اندازه دهانه سوله خرپایی چگونه تعیین می‌شود؟

اندازهٔ دهانهٔ سولهٔ خرپایی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در ساخت این سوله‌ها باید در نظر گرفته شود. مهندسان مشغول در این صنعت به طور عمومی دهانهٔ بیشتر سوله‌های صنعتی را بزرگ و دهانهٔ اغلب سوله‌های غیر صنعتی را در اندازه‌های معمولی طراحی می‌کنند. با این وصف، اینکه سولهٔ خرپایی به چه منظوری ساخته می‌شود، تعیین کنندهٔ اندازهٔ دهانهٔ آن است.

انواع سوله خرپایی کدام‌اند؟

سوله‌های خرپایی که به سولهٔ سبک هم شهرت دارند بر اساس نوع کاربری و متریالی که در آن‌ها استفاده می‌شود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارت هستند از:

سولهٔ خرپای چهارگوش

این سوله‌ها فضای بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و بالاترین آمار استفاده از آن‌ها به اتاق‌های کنفرانس، سینماها و سالن‌های راه آهن تعلق دارد.

سولهٔ خرپا با قوس موازی

اگر کاربری سوله‌ای که می‌خواهید بسازید به گونه‌ای است که نیاز به یک سقف بسیار محکم دارد، این سوله‌ها برای شما مناسب هستند؛ به خصوص اگر می‌خواهید هزینه‌های خود را مدیریت کرده و تا حد ممکن صرفه‌جویی کنید. یکی از دلایل کم شدن هزینهٔ ساخت این سوله، دهانهٔ کوچک آن است! زیرا هزینه‌های مربوط به نصب تیرک حامل حذف می‌شود. در واقع این مدل سوله‌های خرپایی در دستهٔ اقتصادی‌ترین سوله‌های خرپا قرار می‌گیرند.

سولهٔ خرپای قیچی

سوله‌های خرپایی قیچی، تیرک و دیوارهای حمال ندارند. ابعاد این سوله‌ها بسیار بزرگ است و فضایی که به شما تعلق میگیرد، یک فضای آزاد و وسیع خواهد بود. سوله‌های قیچی را بیشتر برای فضاهایی مانند کلیسا استفاده می‌کنند. این مدل سوله به نوعی یک اتاق فلزی در زیر شیروانی محسوب می‌شود.

یکی از ضعف‌های این سوله که لازم است بدانید، این است که قابلیت عایق‌کاری ندارد و در نگهداری انرژی سرمایشی و گرمایشی، بسیار ضعیف است. اگر دمای داخل سوله برای شما مهم است به سراغ این سوله‌ها نروید.

سولهٔ خرپایی هاو

سوله‌های خرپایی هاو از چوب‌هایی ساخته می شوند که در میانشان فولاد کششی قرار گرفته است. فولاد به دلیل مقاومت بیشتر سازه در میان چوب‌ها کارگذاری می‌شود. در بیشتر مواقع، دهانهٔ این سوله‌ها شش تا سی متر است و برای کاربری‌های زیادی از آن‌ها استفاده می‌شود.

سولهٔ خرپای دستک‌دار

طراحی و ساخت این نوع سوله بسیار آسان است و به سرانجام رساندن این پروژه‌ها به زمان کمی نیاز دارد. دهانهٔ بیشتر این سوله‌ها ۱۰ متر بوده و برای انواع کاربری مناسب هستند.

سولهٔ خرپایی چتری

برای ساخت سوله‌های چتری از فولاد استفاده می‌شود. این سوله‌ها تقارنی ساخته می‌شوند و دهانه‌ای متوسط دارند. در در طراحی این نوع سوله‌های خرپایی، قوس‌های کوچکی وجود دارد که باعث استحکام بیشتر اتصالات می‌شود.

سولهٔ خرپایی پرات

سوله‌های پرات اندازهٔ کوچکی دارند و در میان تمام سوله‌های خرپایی، مساحت و ابعاد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند. این سوله‌ها از فولاد بسیار مستحکم ساخته شده و هزینهٔ ساخت آن‌ها نیز بسیار کمتر از دیگر سوله‌های خرپایی است.

سولهٔ خرپایی سقف نور شمالی

این سوله در میان تمام سوله‌های خرپایی، طرفداران بیشتری دارد و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. طول دهانهٔ این سوله بین ۲۰ تا ۳۰ متر است و برتری‌اش نسبت به دیگر سوله‌های خرپایی این است که می‌توان انواع تیرآهن سبک را در آن اجرا کرد.

سولهٔ خرپایی پاشنه بلند

سوله‌های پاشنه بلند از استحکام و عمر زیادی برخوردار هستند و بازدهی بسیار خوبی دارند. مهم‌ترین دلیل کارایی زیاد و عمر بالای این سوله، وجود عایق‌کاری در آن است. هزینهٔ ساخت این سوله‌ها معمولی و مناسب است.

سولهٔ خرپایی تک تیرک

این سوله‌ها، ابعاد کوچکی دارند و برای کم کردن هزینه به صورت تک تیرک ساخته می‌شوند. دهانهٔ این سوله‌ها حداکثر هشت متر است و برای ساخت آن‌ها از چوب و فولاد استفاده می‌شود.

نوع کاربری چه تأثیری بر دهانهٔ سوله دارد؟

نوع کاربری و استفاده از سوله، تأثیر بسیار زیادی روی تعیین اندازهٔ دهانهٔ سولهٔ خرپایی دارد. به عنوان مثال: نیاز نیست ابعاد دهانهٔ سوله‌ای که قرار است به عنوان یک کارگاه تولیدی استفاده شود، زیاد بزرگ باشد. این نوع سوله‌ها را می‌توان با حداقل اندازهٔ دهانهٔ سولهٔ خرپایی ساخت. اما وقتی قرار باشد سوله به عنوان انبار استفاده شود، طراحی و ساخت دهانه‌ای با ابعاد بزرگ اهمیتی ویژه پیدا می‌کند.

گاهی اوقات سوله‌ها محل نگهداری لوازم، ماشین‌آلات و اشیاء خیلی بزرگ هستند؛ مثلاً به عنوان آشیانهٔ هواپیما، تانک و ادوات نظامی استفاده می‌شوند. در چنین موارد حساسی، توجه به ریزه‌کاری‌ها برای ساخت دهانهٔ سولهٔ خرپایی بسیار مهم است؛ زیرا این امکان وجود دارد که کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی، مشکلاتی حاشیه‌ای ایجاد کند.

برای ساخت برخی سوله‌های موقت نیز، نوع کاربری و مدت زمان استفاده از آن‌ کمک می‌کند تا مهندسان بر اساس تشخیص و صلاحدید خود، اندازهٔ دهانه را محاسبه کنند.

جمع بندی

تمام مهندسان و متخصصان سوله سازی با هدف ساخت سوله‌های اقتصادی، زیبا، کاربردی و مستحکم در این صنعت فعالیت می‌کنند. دهانهٔ سوله، یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که این افراد در طراحی به آن توجه ویژه دارند. محاسبهٔ درست و دقیق ابعاد دهانه، امری کلیدی است که اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند سوله را بی‌استفاده کند. اینجا است که موضوع کمک گرفتن از مهندسان مجرب پررنگ می‌شود.

در شرکت برج پولادین آریایی، متخصصانی مشغول هستند که سال‌هاست در این حوزه فعالیت داشته و پروژه‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور طراحی و اجرا کرده‌اند. اگر می‌خواهید یک سولهٔ استاندارد و ایمن بسازید، می‌توانید از طریق شمارهٔ ۰۵۱۳۶۹۱۶۵۵۳ با مهندسان این شرکت تماس گرفته و از آن‌ها مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.