هر کدام از اجزای تشکیل دهندهٔ ساختمان، نقشی در استحکام و مقاومت بنا داشته و قدمی در تضمین پایداری ساختمان برمی‌دارند. بادبندها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و نقش مهمی در سلامت اسکلت فلزی ایفا می‌کنند. این اجزا در سازه‌هایی که از جنس فولاد هستند بیشترین کاربرد را دارند. در واقع بادبند مانع از فروپاشی سازه در شرایط بحرانی می‌شوند. اگر می‌خواهید با این جزء مهم سازه‌های فلزی آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

بادبند یا مهاربند چیست؟

بادبندها از میله‌های فولادی، تیرآهن، نبشی و یا ناودانی تولید می‌شوند. انواع مختلف مهاربندها با توجه به نوع و کاربردی که دارند در سازه‌های گوناگون به کار برده می‌شوند. بادبندها از چند قطعه تشکیل شده و وظیفهٔ همهٔ آن‌ها کمک به استحکام سازه در برابر فشارهای احتمالی‌ای مانند زلزله، طوفان و… است. هر سازه‌ای که ساخته می‌شود باید توانایی تحمل بارهای افقی وارد شده را داشته باشد تا از فروپاشی آن جلوگیری شود.

مهاربندها نیروهای عرضی یا افقی را مهار کرده و بارهای اضافی ناشی از این نیروها را تحمل می‌کنند. در اصل این بادبندها هستند که در اسکلت فلزی مانع از تخریب سازه شده و علاوه بر کم کردن خسارات احتمالی، میزان تلفات انسانی را بر اثر زلزله کاهش می‌دهند. در ایران به دلیل زلزله خیز بودن بیشتر مناطق، استفاده از مهاربندهای مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عملکرد بادبند در اسکلت فلزی چگونه است؟

بادبندها نیروهای عرضی را رها کرده و به قاب بعدی منتقل می‌کنند. این کار باعث توزیع نیروها و فشارها شده و از ایجاد فشار شدید به ساختمان جلوگیری می‌شود. برای این‌که بهتر بتوانید کاری را که بادبند می‌کند در ذهن خود تداعی کنید، لازم است بدانید که اگر نیروهای ناشی از باد و زلزله و طوفان که به ستون‌ها وارد می‌شود توسط بادبند مهار نشوند، سازه در عرض و به شکل افقی شروع به حرکت می‌کند و تخریب می‌شود. 

انواع مهاربند و بادبند در اسکلت فلزی کدام‌اند؟

مهاربندها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع کاربرد سازه، تعداد طبقات و وسعت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌بندی سازه‌ها به شکل‌های گوناگون است. هم از نظر جنس دسته‌بندی می‌شوند و هم از نظر نوع کاربرد؛ اما به طور معمول در مهندسی سازه مهاربند را در این دو دسته قرار می‌دهند:

  • مهاربندهای عمودی یا قائم
  • مهاربندهای افقی

در اجرای بادبندها چه نکاتی باید رعایت شود؟

  • استفاده از مصالح با کیفیت و مرغوب
  • نصب دقیق بادبند، مطابق با اصول طراحی سازه
  • توجه به ابعاد، شکل ورق و نوع اتصال بادبند
  • نداشتن وصله و جوش در اعضای بادبند
  • سخت ‌کنندهٔ جان تیر
  • طول تیر پیوند
  • نظارت بر اندازه دقیق ابعاد گوشه
  • ترکیب انواع بادبندها در ارتفاع و کف

کلام آخر

متخصصان و مهندسان سازه‌های فلزی خوب می‌دانند که وجود مهاربند برای استحکام بنا بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که ساخت اسکلت فلزی بدون مهاربند اصلاً امکان‌پذیر نیست. نکته‌ای که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که اجرای مهاربندها باید توسط افرادی صورت گیرد که از تخصص لازم برخوردار هستند. ما در برج پولادین آریایی، برای ساخت قسمت‌های مختلف اسکلت فلزی از مهندسان و متخصصان مربوطه کمک می‌گیریم. مقاومت و استحکام بنا بیش از هر چیزی برای ما اهمیت دارد؛ چرا که پای جان و مال شما در میان است.