برای ساخت سوله از اجزای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها پدستال است. پدستال به عنوان المانی بتنی که تحمل تنش فشاری بالایی دارد، میان ستون و فونداسیون قرار می‌گیرد. از پدستال در انواع سازه‌های فولادی و بتنی استفاده می‌کنند. وجود این المان در اجرای سوله‌های صنعتی و انبارها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید شناخت بهتری از پدستال به دست بیاورید.

انواع پدستال کدام‌اند؟

پدستال را در بیشتر سازه‌ها استفاده می‌کنند. البته این المان به ندرت در سازه‌های مسکونی به کار می‌رود. اغلب زمانی از پدستال استفاده می‌شود که لنگر پای ستون اندک باشد. اگر مقدار آن قابل توجه باشد، در زمان طراحی، مقدار لنگر را در نظر می‌گیرند و برای تحمل آن آرماتورهایی طراحی می‌کنند. به طور کلی پدستال را در زمان‌هایی مانند موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • تنش فشاری بسیار زیاد در پای ستون فولادی؛
  • به هنگام استفاده از مقطع بتنی در طبقهٔ پایین سازهٔ فولادی؛
  • زمانی که ستون لاغر باشد؛ (برای جلوگیری از کمانش‌های جانبی)
  • هنگامی که ستون فلزی یا بتنی با خاک در تماس باشد. (برای پوشش و محافظت در برابر عوامل خورنده)

اجرای پدستال چگونه است؟

برای اجرای پدستال هم مانند دیگر اجزای سازه، لازم است تا جزئیات زیادی رعایت شود. اولین قدم برای اجرای آن، توجه به اصول مطرح شده در آیین‌نامه‌های مهندسی است. یکی از این آیین‌نامه‌ها که نقش برجسته‌ای در شرح اجرای پدستال دارد، استاندارد ACI318-05 است. قدم دوم، طراحی ابعاد پدستال است. پس از آن آرماتورها بر اساس استاندارد نظم داده می‌شوند. پدستال‌های بتنی نقش واسط را برای کم کردن تنش فشاری و افزایش ارتفاع فونداسیون ایفا می‌کنند. 

پدستال در سوله چه نقشی دارد؟

در ساخت سوله ، پدستال نقش مهمی دارد. چرا که طول دهانهٔ بیشتر سوله‌ها زیاد است و به محل اتصال ستون به فونداسیون بار مضاعفی وارد می‌شود. در این شرایط، پدستال یک عضو واسط است که بیس پلیت فولادی را به فونداسیون بتنی وصل می‌کند.

قرار گرفتن انکربولت‌ها در جای درست، یکی از مهم‌ترین نکات اجرای پدستال در سوله است. در صورتی که پدستال در زمان اجرای فونداسیون طراحی و اجرا شود، انکربولت‌ها با طول مهاری استاندارد، داخل فونداسیون قرار می‌گیرند. اما اگر طراحی و اجرای آن بعد از اجرای فونداسیون باشد، میلگردهای اصلی پدستال با کاشت میلگرد در فونداسیون مهار می‌شوند و انکربولت‌ها با طول مهاری استاندارد در فضای جدید پدستال قرار می‌گیرند.

آیا اجرای پدستال تخصص می‌خواهد؟

اجرای پدستال هم مانند اجرای دیگر اجزاء سازه، نیازمند توجه به اصول و رعایت استانداردهای نظام مهندسی است. بدیهی است که برای ساخت سازه‌ای ایمن و مستحکم، لازم است تا اجرای سازه به دست مهندسان و متخصصان مربوطه صورت بگیرد.

مجموعهٔ برج پولادین آریایی با برخورداری از سال‌ها تجربه در اجرای انواع سازه‌های فلزی و به کمک مهندسان مجرب، تاکنون پروژه‌های زیادی را در نقاط مختلف ایران و همچنین خارج از مرزهای کشور به سرانجام رسانده است. اگر قصد دارید سازه‌ای را بنا کنید، می‌توانید با ما تماس گرفته و در اولین قدم از مهندسان و متخصصان این مجموعه، مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.