برای ساخت اسکلت ساختمان مراحل مختلفی طی می‌شود که ترتیب آن‌ها و رعایت استانداردهای مصوب شده در هر مرحله، لازمهٔ بر پا کردن یک اسکلت فلزی سالم و ایمن است. اصول اساسی و نکات ضروری ساخت اسکلت فلزی در آیین‌نامه‌های مهندسی به طور مبسوط شرح داده شده است. ما در این مطلب، فقط مهم‌ترین مراحل ساخت اسکلت فلزی را توضیح داده‌ایم تا اگر به دنبال ثبت سفارش اسکلت فلزی برای ساختمان خود هستید، در اولین قدم با این مراحل آشنا شوید.

مراحل ساخت اسکلت ساختمان

اولین مرحله برای ساخت اسکلت یک ساختمان، کسب مجوز است. پس از آن مجری می‌تواند پروژهٔ پیش رو را آغاز کند و بعد از بررسی زمین مورد نظر با خاکبرداری، قدم در راه ساخت بگذارد. در مرحلهٔ سوم، طراحی و سپس اجرای فونداسیون انجام می‌شود و آنگاه مهندسان به سراغ گودبرداری می‌روند. نصب بولت‌های صفحه ستون و اجرای بتن مگر در صف بعدی کارها قرار دارند. پس از این مراحل، نوبت به نصب ستون‌ها و تیرها می‌رسد و در مراحل آخر نیز راه پله‌ها و مهاربندها اجرا می‌شوند.

اگرچه برای ساخت اسکلت ساختمان مراحل مختلفی طی می‌شود که شرح آن‌ها در چند پاراگراف ممکن نیست؛ اما مراحل گفته شده، جزء اصلی‌ترین مراحل اجرای چنین پروژه‌هایی هستند که در ادامه می‌توانید با خواندن شرح کامل هر مرحله، بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

مرحلهٔ اول: کسب مجوز

اولین مرحله، کسب مجوز از سازمان‌های مربوطه است. بدون مجوز، امکان ساخت ساختمان وجود ندارد. پس از کسب مجوز‌های لازم توسط کارفرما، آماده‌سازی تجهیزات و واگذاری پروژه به یک مجری قابل اعتماد، مهم‌ترین کاری است که کارفرما باید انجام دهد.

مجموعه‌ها و شرکت‌هایی هستند که به طور تخصصی ساخت پروژه‌های اسکلت فلزی را انجام می‌دهند. مجموعهٔ برج پولادین آریایی، یکی از شرکت‌های قدیمی در این حوزه است که با استفاده از نیروهای متخصص و مهندسان با تجربه، پروژه‌های زیادی را در سراسر ایران و حتی خارج از مرزهای کشور به نتیجه رسانده است.

مرحلهٔ دوم: خاکبرداری

خاکبرداری در واقع اولین مرحلهٔ عملیاتی پروژه‌های ساخت اسکلت ساختمان است. پیش از انجام آن، مقاومت زمین و خاک بررسی می‌شود تا ثابت شود که می‌تواند نیروی وزن ثقلی ساختمان را تحمل کند. اگر این تحمل در خاک دیده نشود و ساختمان بر روی آن ساخته شود، احتمال نشست و تخریب ساختمان بسیار زیاد خواهد بود.

پس از بررسی خاک، زمین را هموار و تراز می‌کنند تا اجرای فونداسیون بر روی آن‌ها ممکن شود. از آن‌جایی که بسیاری از زمین‌ها ناهموار هستند، خاکبرداری و مسطح کردن زمین یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت اسکلت فلزی محسوب می‌شود.

مرحلهٔ سوم: طراحی

پس از مسطح شدن زمین، نوبت به طراحی ساختمان بر روی پی می‌رسد. در این مرحله، نقشهٔ ساختمان مورد نظر بر اساس نوع کاربری، توسط مهندسان طراحی می‌شود.

مرحلهٔ چهارم: اجرای فونداسیون

پس از طی مراحل قبل، انتقال نقشهٔ فونداسیون به زمین در اولویت قرار دارد. در این مرحله، پس از انطباق دادن شمال جغرافیایی زمین با شمال نقشهٔ طراحی شده، فونداسیون به زمین منتقل می‌شود. فونداسیون، پی ساختمان است که با خاک تماس دارد و مقاومت و پایداری سازه را ایجاد می‌کند. هیچ ساختمانی بدون فونداسیون ساخته نمی‌شود.

نبود فونداسیون، نشست زمین را به همراه داشته و در زمان بسیار کوتاهی (حتی پیش از اتمام ساختمان) ترک‌خوردگی سازه را رقم می‌زند. در اجرای اسکلت ساختمان برای پیاده‌سازی فونداسیون، آماتورگذاری می‌کنند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در آماتورگذاری مشخص می‌کنند که فاصلهٔ میلگردها با سطح آزاد بتن، کمتر از چهار سانتی‌متر باشد.

در مرحلهٔ بعد از آماتورگذاری، فونداسیون را قالب‌بندی می‌کنند. در این مرحله از تخته‌های بسیار صاف استفاده می‌شود. قالب‌ها وظیفهٔ نگه داشتن بتن را در اشکال مورد نظر بر عهده دارند و وزن بتن را تا زمان خشک شدن، تحمل می‌کنند.

مرحلهٔ پنجم: گودبرداری

گودبرداری در واقع یک مرحله از اجرای فونداسیون است. برای گودبرداری لازم است ارتفاع خاکبرداری مشخص شود. در این مرحله، آگاهی از این موارد اهمیت ویژه‌ای دارد: نوع خاک، مقاومت فشار خاک، وجود و یا عدم وجود آب‌های زیرزمینی و شرایط آن‌ها.

مرحلهٔ ششم: نصب بولت‌های صفحه ستون

تا کنون هر مرحله‌ای که شرح دادیم، در پایین ساختمان و در واقع مربوط به زیرساخت و استحکام آن بوده است. مرحلهٔ نصب بولت‌ها، آغاز بالا بردن اسکلت ساختمان است. در این مرحله، دقت و ظرافت کار بسیار مهم است. برای مشخص کردن مکان مناسب نصب بولت‌‌ها از دوربین‌های نقشه‌برداری استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که استفاده از جرثقیل برای نصب بولت از دقت بسیار پایینی برخوردار است و اصلاً توصیه نمی‌شود؛ اگرچه سرعت پیشرفت کار با این روش، بسیار زیاد است.

مرحلهٔ هفتم: اجرای بتن مگر

بتن مگر که به بتن رگلاژ هم معروف است، سیمان بسیار کمی دارد و برای آماده‌سازی بستر خاکبرداری شده از آن استفاده می‌شود. در حقیقت برای ایجاد یک زمین مسطح و جداسازی زمین از پی اصلی، یک لایه با ضخامت کمتر از ۱۵ سانتی‌متر بتن مگر می‌ریزند. این ضخامت می‌تواند در برخی مواقع بر اساس نیاز، بیشتر شود.

مرحلهٔ هشتم: نصب ستون‌ها برای ساخت اسکلت ساختمان

ستون‌ها بار ساختمان را به دوش می‌کشند و در استحکام و مقاومت آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. وظیفهٔ آن‌ها انتقال بارها به فونداسیون است. به همین دلیل است که نصب صحیح ستون‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و باید تحت نظارت کامل مهندسان و متخصصان انجام گیرد. 

مرحلهٔ نهم: نصب تیرها در ساخت اسکلت فلزی

تیر‌ها اغلب افقی یا شیب‌دار نصب می‌شوند و بارهای قائم به ستون‌ها را به دوش می‌کشند. تیرها به دو دستهٔ اصلی تقسیم می‌شوند: شاه‌تیرها و تیرچه‌ها. شاه‌تیرها به ستون‌ها وصل شده و تیرچه‌ها نیز به شاه‌تیرها متصل می‌شوند. اتصال شاه‌تیر به ستون به سه شکل ساده، صلب و نیمه صلب انجام می‌گیرد که مهندسان بر اساس نوع ساختمان و شرایط مختلف اجرای پروژه تصمیم می‌گیرند از کدام روش استفاده کنند.

مرحلهٔ دهم: راه پله

راه‌پله‌ها بعد از تیرها نصب می‌شوند. در طراحی راه‌پله، زاویه و ارتفاع آن بر اساس نقشهٔ ساختمان توسط مهندسان مربوطه مشخص می‌شود. تعیین این زوایا و ارتفاع پله‌ها استانداردهایی دارد که رعایت آن‌ها برای مهندسان مجری الزامی است.

مرحلهٔ یازدهم: مهاربند یا بادبند

در ساخت اسکلت ساختمان ، نصب مهاربند‌ها همزمان با مرحلهٔ دهم، یعنی راه‌پله‌ها انجام می‌شود. مهاربندها بارهای جانبی را که توسط زلزله و طوفان ایجاد می‌شود، تحمل می‌کنند. بعد از نصب ستون‌ها و تیرها، مهاربندها را با جوشکاری نصب می‌کنند. در مهاربندها از میلگرد، نبشی، ناودانی، تسمه و نیمرخ نورد شده استفاده می‌شود.

جمع بندی

در کشور ما ساختمان‌های زیادی هستند که برای ساخت آن‌ها از اسکلت فلزی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع اسکلت، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که می‌توانید در مطلب «اسکلت فلزی بهتر است یا اسکلت بتنی؟» با آن‌ها آشنا شوید.

در این مطلب مراحل مهم ساخت اسکلت ساختمان را مطالعه کردید و دانستید که برای واگذاری پروژهٔ اسکلت فلزی ساختمان خود، باید مجری دقیق و با تجربه‌ای را انتخاب کنید. در مجموعهٔ برج پولادین آریایی، می‌توانید قبل از هر کاری از متخصصان و مهندسان، مشاورهٔ رایگان دریافت کنید. همین امروز تماس بگیرید.