سوله، سازه‌ای مهندسی شده است که از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود و کاربری‌های گوناگونی دارد. انبار، مرغداری، نمایشگاه، کارگاه، کارخانه، گاوداری، سالن ورزشی، فروشگاه و…، تنها بخشی از کاربری‌های سوله است. ساخت سوله با استانداردهای قانونی و طبق پروتکل‌های از پیش تعیین شده، نیازمند شناخت کامل اجزای تشکیل دهندهٔ آن است.

هر کدام از اجزای سوله، مانند اعضای بدن، ویژگی‌ها و عملکردهای مخصوص به خود را دارند که به کمک یکدیگر، سوله را تشکیل داده و آن را سرپا نگه می‌دارند. ما در این مطلب به بررسی یکی از مهم‌ترین اجزای بدنهٔ سوله به نام «سگراد» پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید با نقش پررنگ سگراد در ساخت سوله آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 نقش سگراد در ساخت سوله

سگراد یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اجزای سوله است که به میلهٔ مهار نیز شهرت دارد و مهم‌ترین وظیفه‌اش مهار لایه‌های سوله است. تنظیم زاویهٔ بین پرلین‌ها و دهانهٔ سوله نیز از دیگر وظایف سگراد به شمار می‌آید. برای انتخاب سگراد مناسب، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • طول سوله
  • تعداد اضلاع سوله
  • تعداد دهانهٔ سوله
  • نوع سوله (مدور و مختلط)

کاربرد سگراد در سوله

پرلین‌هایی که برای ساخت سوله استفاده می‌شوند به شکل Z  هستند و محور آن‌ها بر اثر بارهای ثقلی، انحنا و کمانش پیچشی پیدا می‌کند. دلیل ایجاد این انحنا، ضعف محورهای پرلین است. برای تقویت این ضعف و جلوگیری از انحنای پرلین‌ها، میلهٔ مهار در سقف کار می‌گذارند.

سگراد نیروهای ثقلی را به رأس سوله انتقال می‌دهد. برای دستیابی به این منظور، لازم است در هنگام اجرای کار، لنگری را به عنوان متعادل کننده در محورها کار بگذارید. لنگرها جلوی کمانش پیچشی را می‌گیرند. توجه داشته باشید که سگرادها با پیچ‌های مخصوص به پرلین‌ها متصل می‌شوند.

خرید سگراد مناسب با سوله

اگر در فکر ساخت سوله هستید و می‌خواهید سگرادهای مرغوبی تهیه کنید، مهم است که به نکات ضروری در انتخاب آن توجه داشته باشید. فراموش نکنید که مساحت و طول سولهٔ شما، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب سگراد است. با توجه به این‌که انتخاب مواد اولیهٔ ساخت سوله نیازمند تخصص و دانش فنی است، می‌توانید با متخصصان مجموعهٔ برج پولادین آریایی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.