ابتدایی‌ترین مرحلهٔ سفارش و ساخت سوله، شناخت اجزای تشکیل دهندهٔ سوله است. سوله، سازه‌ای فلزی است که برای ساخت مکان‌های مختلفی مانند: سالن‌ها، انبارها، کارخانه‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و… از آن استفاده می‌کنند. تمام سوله‌ها از اجزای ثابتی تشکیل می‌شوند. برای این‌که بتوانید سوله‌ای استاندارد و مقاوم داشته باشید باید از افراد متخصصی کمک بگیرید که نه تنها اجزای سوله را می‌شناسند، بلکه به تمام جزئیات مربوط به مستحکم‌سازی سوله نیز توجه ویژه دارند. ما در این مطلب اجزای تشکیل دهندهٔ سوله را شرح داده‌ایم تا پیش از هر چیزی بدانید که سوله با چه چیزهایی ساخته می‌شود و سپس به معرفی رفتر در سوله می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهندهٔ سوله

شناخت اجزای تشکیل دهندهٔ سوله بیش از هر کسی برای سازندگان سوله اهمیت دارد. هر یک از اجزاء، وظیفهٔ مخصوصی در راستای برپایی، مقاومت و طول عمر سوله ایفا می‌کنند. در ادامه، برای این‌که بیشتر با این اجزاء آشنا شوید، مهم‌ترین وظایف هر جزء را توضیح داده‌ایم.

ستون

ستون‌ها در واقع بخشی هستند که اگر خوب عمل نکنند، سوله به راحتی تبدیل به آوار می‌شود! این ستون‌ها هستند که بار سازه را بر دوش می‌کشند و در برابر زلزله، باد و طوفان سازه را پابرجا نگه می دارند. به بیان ساده‌تر، ستون‌ها موظف هستند بار تحمیلی بر سازه را تحمل کنند.

پرلین

پرلین‌ها، تیرهای افقی‌ای هستند که در سقف‌های شیب‌دار و در راستای طول سوله با فاصله‌های معیّن قرار می‌گیرند. وظیفهٔ پرلین‌ها این است که وزن بخش پوشش دهندهٔ سقف را تحمل کرده و این بار را به تیرهای اصلی منتقل کنند. این کار سبب می‌شود تا فشار از روی دوش سازهٔ اصلی برداشته شود.

سینه بند

سینه بندها که از جنس نبشی یا ورق ساخته می‌شوند، نقش جلوگیری از کمانش پیچشی-جانبی بار تیر اصلی قاب را بر عهده دارند. این نقش زمانی ایفا می‌شود که بال پایینی تحت فشار باشد. در چنین شرایطی، بال پایینی را با سینه بند به لاپه متصل می‌کنند.

آبرو یا گاتر

موضوع هدایت آب حاصل از باران و برف در سوله‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل است که آبرو یا گاتر ساخته می شود. آبروها کانال‌های فلزی و قائمی هستند که در انتهای شیب سوله نصب می‌شوند.

مهاربند سقف

مهاربندها که در دو نوع افقی و عمودی در بازار وجود دارند، وظیفهٔ افزایش سختی سوله را بر عهده داشته و در راستای طولی یا عرضی به کار می‌روند. این اجزای مهم، مقاومت و استحکام سقف را افزایش داده و به پایداری چشمه‌های پایدار سقف کمک شایانی می‌کنند. همچنین مهاربندهای سقفی، بارهای جانبی ناشی از فشار سقف را می‌کاهند.

سگراد

سگرادها وظیفهٔ مهار لایه‌های سوله را برعهده دارند. آن‌ها در جداره‌های سوله و دیوارهای سبک سوله، کار گذاشته می‌شوند و بار ثقلی دیوار و بادها را به ستون‌ها منتقل می‌کنند.

رفتر

قاب اصلی سوله از تیرها و ستون‌های زیادی تشکیل شده که تیرهای اصلی در میان این ستون‌ها به رفتر مشهور هستند. رفترها مقاطع غیرمنشوری دارند و با طول و عرض متغیر اجرا می‌شوند. رفتر که نام دیگرش «فریم» است، بار را از سقف به ستون منتقل می‌کند. اگر دهانهٔ سوله بزرگ باشد، ابعاد رفترها باید سفارشی و بزرگ‌تر از پروفیل‌های آماده ساخته شود.

وال پست

وال پست‌ها، دیوارها را در قاب‌های اصلی نگه می‌دارند. در واقع آن‌ها المان‌هایی هستند که به صورت عمودی در قاب‌های ابتدایی و انتهایی کار گذاشته می‌شوند و سطح بادگیر ستون‌های اصلی را کاهش می‌دهند.

جمع‌بندی

آن‌چه خواندید مروری کوتاه بود بر مهم‌ترین اجزای تشکیل دهندهٔ سوله و نقش اصلی آن‌ها. اگر به دنبال متخصصانی هستید که ساخت سولهٔ خود را به آن‌ها واگذار کنید و از امنیت، استاندارد و استحکام آن خیال‌تان راحت باشد، می‌توانید روی مهندسان و متخصصان مجموعهٔ برج پولادین آریایی حساب باز کنید. برای شروع، تلفن را برداشته و با ما تماس بگیرید تا از مشاورهٔ رایگان اولیه بهره‌مند شوید.