سوله، سازه‌ای صنعتی است که از فلز ساخته می‌شود؛ فضای داخلی آن بدون ستون بوده و سقفش شیب دارد. ساخت سوله بیشتر به منظور ایجاد نمایشگاه، کارگاه، کارخانه، انبار، سالن ورزشی و… انجام می‌شود. سوله‌ها اغلب در دو نوع خرپایی و تیرورقی تولید می‌شوند که از نظر نوع اسکلت با یکدیگر متفاوت‌اند. ما در این مطلب می‌خواهیم این دو نوع سوله را به طور کامل بررسی کنیم. همراهمان باشید.

سوله خرپایی و سوله تیرورقی چه تفاوت‌هایی دارند؟

در ساخت سوله تیرورقی از تیرورق استفاده می‌شود. تیرورق‌ها در واقع همان تیرآهن‌هایی هستند که در کارگاه‌ها از جوش دادن ورق در سایزهای غیر متعارف به وجود می‌آیند. برای ساخت این نوع سوله‌ها از فولاد بیشتری استفاده می شود. همچنین قاب این نوع سوله‌ها فاصلهٔ بیشتری با یکدیگر دارند.

برای ایجاد سوله‌های خرپایی نیز از سازه‌های خرپایی استفاده می‌شود. سازه‌های خرپایی سبک‌تر هستند و از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر از سازه‌های تیرورقی‌اند. استفاده از هر کدام از این سازه‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در ادامه می‌توانید با تفاوت‌های اصلی دو سازهٔ تیرورقی و خرپایی آشنا شوید تا برای ساخت سولهٔ خود آگاهانه تصمیم بگیرید.

  • تفاوت در فونداسیون

ساخت سوله خرپایی نیاز به میلگردهای ضخیم ندارد و در عین حال نیروی سازه در آن به طور یکسان پخش می‌شود. همچنین، قاب‌های سولهٔ خرپایی فاصله‌ای سه متری با یکدیگر دارند. در سوله‌های تیرورقی این فاصله برای قاب‌ها شش متر است و پی‌ها به صورت تک تک و با شناژ به یکدیگر وصل می‌شوند.

  • تفاوت در پوشش سقف سازه‌ها

در ساخت سوله خرپایی برای پوشش سقف از دو روش نورگیر و مسدود کردن نور استفاده می‌شود. برای پوشش نورگیر از ورق پلی کربنات و شیشه استفاده می‌کنند؛ در حالی که برای پوشش مسدود کنندهٔ نور از ورق گالوانیزه، ساندویچ پانل و ورق پی‌وی‌سی استفاده می‌شود. این در حالی است که برای ساخت سازه‌های تیرورقی، فقط ورق گالوانیزه یا ساندویچ پانل برای پوشش سقف به کار می‌رود.

  • تفاوت در وزن

برای ساخت اسکلت فلزی سوله‌های تیرورقی از فولاد بیشتری استفاده می‌شود. همچنین قاب‌های این نوع سازه در پی، فاصلهٔ بیشتری با هم دارند و این باعث می شود که برای تحمل وزن سازه از تیر و ستون بیشتری استفاده شود. به همین دلیل است که سازه‌های تیرورقی وزن سنگین‌تری نسبت به سازه‌های خرپایی دارند. سوله‌های خرپایی که به شکل هندسی هستند از پروفیل ساخته می‌شوند و به همین دلیل، سازه‌هایی سبک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

  • تفاوت در نمای سازه‌ها

سقف سازه‌های تیرورقی فقط به دو شکل شیب‌دار و قوسی قابل اجرا است؛ اما در سازه‌های خرپایی به دلیل استفاده از خرپا، امکان ساخت سقف به شکل‌های مختلف هندسی وجود دارد. به همین دلیل، نمای سازه‌های خرپایی در بیشتر مواقع زیباتر از سازه‌های تیرورقی است و تنوع زیادی در آن‌ها دیده می‌شود.

  • تفاوت سازه‌ها از لحاظ اقتصادی

به طور کلی می‌توان گفت که سازه‌های خرپایی سازه‌هایی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از سازه‌های تیرورقی هستند. ساخت سوله خرپایی در بیشتر مواقع ۱۵ درصد ارزان‌تر از ساخت سولهٔ تیرورقی تمام می‌شود. همچنین نصب و راه‌اندازی سوله‌های خرپایی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر است و نیاز به متخصص ندارد که همین امر موجب صرفه‌جویی در زمان و پول می‌شود. جالب است بدانید که سازه‌های خرپایی برخلاف سازه‌های تیرورقی، بدون دمونتاژ قابل جابجایی هستند.

ساخت سوله خرپایی چه مزیت‌هایی دارد؟

در ساخت سوله‌های خرپایی از مواد اولیهٔ بهتری استفاده می‌شود که این به معنی بالاتر بودن کیفیت این نوع سازه‌ها است. کیفیت بالا نیز استحکام و مقاومت بسیار زیاد را به ارمغان می‌آورد. مقدار فولاد استفاده شده در سازه‌های خرپایی بسیار کم است؛ در نتیجه این سازه‌ها سبک وزن هستند و در عین حال مقاومت بیشتری در مقابل زلزله دارند.

انعطاف در شکل‌دهی به سازه‌های خرپایی بسیار زیاد است و می‌توان آن‌ها را با معماری خاص و در شکل‌های مختلف هندسی تولید کرد. با ساخت سازه‌های خرپایی، می‌توانید از فضا استفاده‌ای بهینه کنید. همچنین در ساخت دهانه و ارتفاع این سازه‌ها، محدودیتی وجود ندارد و نصب و راه‌اندازی آن‌ها بسیار سریع و آسان است.

ساخت سوله تیرورقی چه مزیت‌هایی دارد؟

سازه‌های تیرورقی این امکان را به شما می‌دهند که سوله‌ها و سازه‌هایی طبقاتی داشته باشید. همچنین، قطعات این سازه‌ها قابل بازیافت بوده و نصب جرثقیل‌های سقفی روی این سازه‌ها بسیار آسان‌تر و امکان‌پذیرتر است. در صورتی که ظاهر سوله برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نباشد، می‌توانید از این سازه‌ها استفاده کنید.

کدام سازه برای سولهٔ شما مناسب است؟

سازه‌های تیرورقی بیشتر مناسب ساخت مرغداری‌ها، آشیانه‌ها و کارهای کشاورزی هستند. این در حالی است که سازه‌های خرپایی برای موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • سالن ورزشی
  • سولهٔ صنعتی
  • سردخانه
  • انبارها
  • گاوداری‌ها
  • خطوط تولید
  • اسکان‌های اضطراری
  • استخر
  • نمایشگاه

اگر به دنبال ساخت سوله برای فعالیتی خاص هستید و هنوز نمی‌دانید کدام سازه برای نوع فعالیت شما مناسب‌تر است، می‌توانید با متخصصان مجموعهٔ برج پولادین آریایی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها مشاورهٔ رایگان دریافت کنید.