اسکلت فلزی سازه‌ای است که در دهه‌های اخیر به عنوان متداول‌ترین روش در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شده و در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نقش ویژه‌ای ایفا کرده است. یکی از نکات مهمی که متخصصان ساخت اسکلت فلزی همیشه به آن توجه می‌کنند، نوع سقف برای این سازه است. زیرا سقف، قسمت بسیار مهمی در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود و باید متریال مناسبی داشته باشد. این مطلب شما را با انواع سقف‌هایی که در ساخت اسکلت فلزی استفاده می‌شوند، آشنا می‌کند.

انواع سقف‌های کاربردی برای اسکلت فلزی

به طور کلی برای ساخت اسکلت فلزی از سه نوع سقف استفاده می‌شود. هر کدام از این سقف‌ها دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند و بر اساس کاربری سازه استفاده می‌شوند. در ادامه می‌توانید ویژگی‌های هر سه سقف را مشاهده کنید.

  • سقف کرومیت

سقف‌های کرومیت به تیرچه فولادی نیز شهرت دارند. شباهت این مدل سقف‌ها به سقف‌های تیرچه بلوک در اسکلت‌های بتنی، بیش از باقی سقف‌هاست. سقف‌های کرومیت در تحمل وزن‌های سنگین بسیار قدرتمند هستند و این امکان را فراهم کرده‌اند که آن‌ها را به قطعات سازه جوش دهید. جوش دادن آن‌ها به سازه سبب می‌شود تا یک سقف یک‌دست و یکپارچه پدید آید.

سقف کرومیت نیازی به شمع‌بندی ندارد و همین امر، امکان اجرای همزمان چند سقف را فراهم می‌کند. همچنین این سقف‌ها زیره‌ای یکنواخت دارند و کش‌های زیر آن‌ها حذف شده است. قابلیت شکل‌پذیری سقف کرومیت در کنار مقاومت بالا، نیاز کمتر به بتن‌ریزی و در نتیجه وزن کمتر، این سقف‌ها را در دستهٔ بهترین سقف برای ساخت اسکلت فلزی قرار داده است.

نکتهٔ مهمی که در رابطه با سقف کرومیت باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این سقف‌ها به دلیل فاصلهٔ زیاد بین تیرچه‌ها نیازی به قطع کردن ندارند و اجرای داکت روی آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. اگر برای سازهٔ فلزی خود به دنبال سقف کرومیت هستید، لازم است بدانید که تیرچه‌های نامرغوب زیادی در بازار وجود دارد و اغلب آن‌ها نیز از مزایای تیرچه فولادی مرغوب بی‌بهره هستند . بهتر است برای خرید این سقف‌ها حتما با یک متخصص مشورت کنید.

  • سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت که به سقف مختلط نیز مشهور است، یکی از بهترین سقف‌ها برای اسکلت فلزی بوده و از بتن و فولاد تشکیل شده است. این سقف‌ها با قالب‌بندی از زیر، ساخته می‌شوند و در هنگام نصب، بین تیرچه‌ها حدود یک متر فاصله ایجاد می‌شود.

سقف‌های کامپوزیت نیازی به شمع‌بندی ندارند و نصب آن‌ها سبب می‌شود تا در مصرف بتن صرفه‌جویی شود. این سقف‌ها در عین حال که سبک هستند، مقاوت بسیار بالایی دارند و وزن زیادی را تحمل می‌کنند. البته خوب است بدانید که هزینهٔ اجرای این سقف نسبت به دیگر سقف‌ها بالا بوده و مدت زمان اجرای آن نیز طولانی‌تر از بقیهٔ سقف‌ها است. همچنین، سقف‌های کامپوزیت برای ساختمان‌های مسکونی مناسب نیستند؛ زیرا لرزش در آن‌ها به راحتی احساس می‌شود.

  • سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی یا متال دک یکی دیگر از سقف‌های پرکاربرد در ساخت اسکلت فلزی است که شباهت‌های زیادی به سقف کامپوزیت دارد. در ساخت این سقف از ورق گالوانیزهٔ کنگره‌دار استفاده می شود. هزینهٔ اجرای سقف‌های عرشه فولادی از دیگر سقف‌ها پایین‌تر بوده و نصب آن نیز راحت‌تر است. این سقف‌ها هم مانند دو سقف قبلی نیازی به شمع‌بندی ندارند و شرایط اجرای هم‌زمان چند سقف را فراهم می‌کنند.

در ساخت سقف عرشه فولادی، قالب‌بندی حذف شده و ضخامت سقف نیز بسیار کم شده است. وزن آن سبک بوده و استفاده از آن، مصرف بتن را بسیار پایین می‌آورد. سقف‌های عرشه فولادی عمر زیاد و دوام بالایی دارند. همچنین در تمامی مناطق آب‌وهوایی قابل استفاده هستند. 

نحوهٔ انتخاب بهترین سقف

اگر به دنبال انتخاب بهترین سقف برای اسکل فلزی خود هستید، لازم است بدانید که موارد فنی زیادی بر روی این انتخاب اثرگذار هستند که باید هم‌زمان با هم در نظر گرفته شوند. برای مثال: وقتی فاصلهٔ ستون‌ها بیش از هشت متر است، نباید از سقف کرومیت استفاده شود.

این دست اطلاعات را فقط می‌توانید با مشورت گرفتن از متخصصان و مهندسان ساخت اسکلت فلزی به دست بیاورید. برای بهره‌مندی از مشاورهٔ رایگان، می‌توانید با مجموعهٔ برج پولادین آریایی تماس گرفته و به کمک مهندسان این مجموعه، بهترین انتخاب را داشته باشید.